Inovācijas laboratorija
Inovācijas laboratorija ir Valsts pārvaldes dizaineru komanda.
Inovācijas laboratorija ir atrodas Valsts kancelejā.
Mēs palīdzam valsts pārvaldei strādāt labāk.
Mēs palīdzam veidot valsts pakalpojumus, kas ir ērtāki cilvēkiem.
Valsts pakalpojums ir palīdzība, ko cilvēks saņem no iestādes.
Piemēram, iesnieguma iesniegšana vai atļaujas saņemšana.
Ko dara Inovācijas laboratorija?
Inovācijas laboratorija palīdz iestādēm:
- labāk saprast cilvēku vajadzības;
- meklēt jaunas idejas;
- pārbaudīt idejas praksē;
- uzlabot valsts pakalpojumus;
- sadarboties ar citām iestādēm un cilvēkiem.
Mēs izmantojam dizaina metodes.
Dizaina metodes palīdz saprast problēmu un lietotājus.
Tās palīdz radīt risinājumus kopā ar cilvēkiem.
Ko Inovācijas laboratorija jau ir paveikusi?
Inovācijas laboratorija ir īstenojusi:
- inovācijas sprintus;
- mācību programmas valsts pārvaldes darbiniekiem.
Inovācijas sprints ir specifisks darba veids, kurā izmanto dizaina metodes.
Inovācijas sprintā komanda pēta problēmu.
Pēc tam komanda rada un pārbauda iespējamu risinājumu.
Mācību programmās valsts pārvaldes darbinieki mācās:
- kā labāk saprast iedzīvotājus;
- kā veidot jaunus risinājumus;
- kā pārbaudīt idejas pirms to ieviešanas.
Inovācijas laboratorija ir izveidojusi arī
Valsts pārvaldes inovācijas laboratoriju vadlīnijas.
Šīs vadlīnijas ir apstiprinātas Ministru kabinetā.
Vadlīnijas palīdz saprast, kā valsts pārvaldē var veidot vairāk inovācijas laboratorijas.
Inovācijas laboratorijas vērtības
Vērtības palīdz mums atcerēties, kas svarīgi mūsu darbā.
Mūsu vērtības palīdz saprast, kā mēs strādājam ar cilvēkiem.
Cieņa pret sevi un citiem
Mums ir svarīgi uzklausīt visus cilvēkus.
Katram cilvēkam ir tiesības izteikt savu viedokli.
Mēs neļaujam vienam cilvēkam dominēt pār citiem.
Dominēt nozīmē runāt vai rīkoties tā, ka citiem nav iespējas piedalīties.
Atvērtība jaunām idejām
Mēs esam atvērti jaunām idejām.
Dažreiz pārmaiņas ir grūtas.
Tomēr pārmaiņas nav iespējamas, ja cilvēki nepieņem jaunas domas.
Tāpēc mēs uzklausām arī neierastus priekšlikumus.
Drosme rīkoties
Mēs atbalstām drosmi izmēģināt jaunas lietas.
Dažreiz cilvēki baidās kļūdīties.
Bailes var apturēt labas idejas.
Tāpēc mēs palīdzam droši pārbaudīt idejas.
Ja ideja nestrādā, mēs no tās mācāmies.
Saruna un dialogs
Mēs ticam sarunai.
Labas idejas rodas tad, ja cilvēki viens otru uzklausa.
Katram cilvēkam ir sava pieredze.
Šī pieredze var palīdzēt atrast labākus risinājumus.
Inovācijas laboratorijas darba principi
Principi ir noteikumi, kas palīdz mums strādāt.
Tie palīdz īstenot mūsu vērtības praksē.
Vienlīdzība
Inovācijas laboratorijā visi dalībnieki ir svarīgi.
Amats vai iestādes statuss nav svarīgākais.
Svarīgākais ir kopīgs darbs un cilvēku pieredze.
Daudzveidība
Mēs zinām, ka vienai problēmai var būt vairāki risinājumi.
Ne vienmēr ir viens pareizais risinājums.
Tāpēc mēs meklējam dažādas idejas.
Saistīta domāšana
Problēmas bieži ir saistītas ar citām problēmām.
Tāpēc mēs neskatāmies tikai uz vienu mazu daļu.
Mēs skatāmies plašāk.
Mēs domājam par cilvēkiem, procesiem un iestādēm kopā.
Gatavība neparedzamajam
Darba laikā var parādīties jaunas idejas.
Var mainīties arī sākotnējais plāns.
Tas ir normāli.
Inovācijas laboratorijā mēs palīdzam pielāgoties.
Praktisks pielietojums
Mums ir svarīgi, lai idejas var izmantot dzīvē.
Mēs neradām idejas tikai ideju dēļ.
Mēs pārbaudām, vai risinājumi palīdz cilvēkiem.
Darba metodes
Inovācijas laboratorija izmanto lietotāja dizaina pieeju.
Lietotāja dizaina pieeja nozīmē, ka mēs vienmēr atceramies par cilvēku vajadzībām.
Mēs cenšamies saprast:
- kāda ir problēma;
- kam šī problēma traucē;
- kā cilvēki šo problēmu piedzīvo;
- kādu risinājumu varētu izmēģināt.
Mēs darbā izmantojam dažādas dizaina pieejas.
Dizaina domāšana
Dizaina domāšana ir soļi, kas palīdz radīt piemērotus risinājumus cilvēkiem.
Vispirms mēs pētām cilvēku vajadzības.
Pēc tam mēs veidojam idejas.
Tad mēs izveidojam prototipu.
Prototips ir risinājuma izmēģinājuma versija.
Prototipu var pārbaudīt ar cilvēkiem.
Pēc pārbaudes risinājumu var uzlabot.
Stratēģiskais dizains
Stratēģiskais dizains palīdz domāt ilgtermiņā.
Tas nozīmē, ka mēs domājam ne tikai par vienu pakalpojumu.
Mēs domājam arī par iestādes darbu, procesiem un nākotnes mērķiem.
Spekulatīvais dizains
Spekulatīvais dizains palīdz domāt par nākotni.
Tas palīdz uzdot jautājumu:
Kas varētu notikt nākotnē?
Šī pieeja ne vienmēr dod tūlītēju risinājumu.
Tā palīdz labāk saprast iespējas un riskus.
Pakalpojumu dizains
Pakalpojumu dizains palīdz uzlabot pakalpojumus.
Tas skatās uz visu cilvēka pieredzi.
Piemēram:
- kā cilvēks uzzina par pakalpojumu;
- kā cilvēks piesakās pakalpojumam;
- ko cilvēks saņem;
- kas cilvēkam ir viegli vai grūti.
Mērķis ir veidot pakalpojumus, kas ir saprotami un ērti.
Inovācijas laboratorijas vēsture
2018. gads
Valsts kanceleja sāka iniciatīvu #GovLabLatvia.
Šīs iniciatīvas mērķis bija veicināt inovācijas valsts pārvaldē.
Inovācija nozīmē jaunu vai uzlabotu risinājumu.
#GovLabLatvia palīdzēja meklēt jaunus veidus, kā risināt senas problēmas.
2019. gads
Sākumā bija trīs laboratorijas.
Katra laboratorija strādāja ar savu tēmu.
Vēlāk tās apvienoja vienā komandā.
Tā izveidojās Valsts kancelejas Inovācijas laboratorija.
2023. gads
Inovācijas laboratorijas komanda kļuva lielāka.
Komanda sāka strādāt īpaši izveidotās telpās.
Šajās telpās notiek:
- inovācijas sprinti;
- mācības;
- darbnīcas.
Darbnīca ir kopīgs darbs, kur cilvēki meklē idejas un risinājumus.
2025. gads
Inovācijas laboratorijas komandā strādā 5 profesionāļi.
Komandas cilvēkiem ir pieredze dažādās jomās.
Inovācijas laboratorija ir organizējusi daudz inovācijas sprintus.
Šie sprinti ir palīdzējuši radīt cilvēkiem draudzīgākas iniciatīvas.
Mācībās ir piedalījušies vairāk nekā 1200 dalībnieki.
Dalībnieki pārstāvēja:
- valsts iestādes;
- pašvaldības;
- plānošanas reģionus.
Kontakti
Ar Inovācijas laboratoriju var sazināties pa e-pastu: